February 10

0 comments

8 Tips Untuk Tingkatkan Tahap Oksigen Dalam Darah


Adakah anda sering merasa letih? Adakah keletihan membuat hidup anda sukar? Salah satu kaedah terbaik untuk membalikkan keadaan ini adalah dengan meningkatkan kadar oksigen dalam darah anda.

Bagaimana anda melakukannya? Itulah maksud posting ini. Teruskan membaca untuk mengetahui lebih lanjut!

Cara Meningkatkan Tahap Oksigen Dalam Darah

Tidak perlu menghabiskan banyak wang atau melaksanakan perubahan drastik dalam hidup untuk meningkatkan jumlah oksigen dalam darah anda. Anda perlu membuat beberapa perubahan gaya hidup sederhana dan menerapkan tabiat yang lebih sihat untuk berjaya dalam hal ini.

1. Bersenam

Untuk memastikan darah anda kaya dengan oksigen, anda perlu bersenam dengan kerap. Semasa anda bersenam, sel-sel di dalam badan membakar oksigen lebih cepat daripada kadar biasa (1). Apabila tahap karbon dioksida dalam badan meningkat, otak anda meningkatkan kadar pernafasan untuk mendapatkan bekalan oksigen yang lebih banyak. Paru-paru dan jantung anda berfungsi dengan optimum semasa latihan untuk mengambil lebih banyak oksigen. Telah diperhatikan bahawa orang yang menderita COPD dan ketepuan oksigen rendah yang dihasilkan dapat meningkatkan kadar oksigen darah melalui senaman.

2. Antioksidan

Apabila anda mengambil makanan yang penuh dengan antioksidan, tubuh anda dapat menggunakan oksigen dengan cara yang lebih baik (2). Vitamin tertentu, termasuk vitamin E dan C, mempunyai sifat antioksidan yang terbukti. Anda boleh memakan makanan seperti cranberry, blueberry, kacang merah dan sayur-sayuran berdaun gelap untuk meningkatkan pengambilan antioksidan.

3. Tingkatkan Postur

Anda mungkin tidak memikirkan postur dan kaitannya dengan peningkatan oksigen dalam darah, tetapi ia sebenarnya berkaitan (3)! Apabila anda berdiri, berjalan atau duduk dengan postur yang tidak rata, ia akan mengganggu proses pernafasan. Akibatnya, anda akhirnya mengambil lebih sedikit oksigen. Duduk atau berjalan dengan punggung tegak dan tegak lurus membolehkan lebih banyak oksigen disedut, dan juga boleh memasuki aliran darah.

4. Elakkan CO2 dan Karbon Monoksida

Cuba elakkan kawasan di mana kepekatan karbon monoksida dan gas serupa lebih tinggi. Walaupun sukar untuk mencari kawasan seperti itu di kawasan bandar. Walaupun begitu, cubalah elakkan jalan raya di mana kesesakan lalu lintas lebih banyak.

5. Dapatkan Udara Segar

Apabila anda menghabiskan lebih banyak masa di kawasan di mana pencemaran kurang dan udara segar tersedia, aliran darah anda mendapat bekalan oksigen yang banyak. Anda boleh menanam pokok dan pokok renek di kebun anda kerana mereka menyerap CO2 dan melepaskan oksigen ke atmosfera. Anda juga boleh berjoging atau berjalan-jalan pagi di tepi sungai, taman atau kawasan hijau di mana udara lebih segar untuk dihirup (lebih banyak oksigen melalui pernafasan). Pastikan bilik di rumah anda juga diventilasi dengan betul.

6. Makan Makanan Dengan Asid Lemak Essential

Makan makanan yang mengandungi asid lemak essntial bermanfaat dalam pelbagai cara (4). Makanan ini sangat sesuai jika anda ingin meningkatkan jumlah oksigen dalam aliran darah. Makanan dengan sebatian seperti asid alpha-linolenat dan asid linoleat sangat berguna dalam hal ini. Anda mesti makan banyak kacang soya, biji rami dan kacang walnut.

7. Tarik Nafas Dalam-dalam

Apabila anda ingin mengambil lebih banyak oksigen, gunakan teknik pernafasan dalam. Kaedah pernafasan perlahan dan dalam membolehkan lebih banyak oksigen memasuki paru-paru anda dan masuk ke dalam aliran darah akhirnya.

8. Berhenti Dadah, Alkohol Dan Rokok

Dengan mengelakkan merokok dan pengambilan alkohol, anda dapat memastikan aliran darah anda kaya dengan tahap oksigen yang diperlukan. Tidak perlu dikatakan, membuang tabiat sedemikian bermanfaat untuk kesihatan keseluruhan anda.

Sekarang anda tahu bagaimana meningkatkan tahap oksigen dalam darah, apa yang anda tunggu lagi? Cubalah petua mudah ini hari ini dan lihat hasil tahap oksigen dalam darah anda yang melambung tinggi. Dengan tahap oksigen anda lebih tinggi, anda akan merasa kurang letih dan bersedia untuk menghadapi dunia!

Baca juga

Tinggalkan Komen Anda

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}